5. december 2007

Interessant læsning ......

Vi bliver jo opdraget og opfostret med en retfærdighedsnøgle, som handler om, at hvis jeg gør sådan og sådan, så går det mig godt. Fx, hvis jeg er god mod andre mennesker, så vil jeg modtage kærlighed.

Men så enkelt er det desværre ikke, hvis man kikker på de spirituelle love. Her gælder der andre regler, end dem vi bliver opdraget med.

Fx virker næstekærligheden som om man vil høste alt det man ønsker, hvis man er selvopofrende, og giver afkald på egne behov. Sådan fungerer de spirituelle love ikke. Her har du først og fremmest en forpligtelse til at oparbejde og vedligeholde den selvværd, du er født med. Hvis du giver afkald på den, ved at ofre dig for andre - uden at gøre det fra hjertet - så vil det ikke virke for dig.

Du er nødt til altid at konsultere dit hjerte, før du træffer beslutninger, som har konsekvenser for andre mennesker. Det kan være svært at afgøre, hvornår du bare er egoistisk, og hvornår du ser en god grund til at tilsidesætte dine egne behov til fordel for et andet menneske.
Det der kan komme til at snyde dig her, er din barndoms lærdom om næstekærlighed. Hvis du ikke foretager dine "uselviske projekter" fra hjertet (modsat fra hjernen), så er du i virkeligheden i gang med at udskrive regninger til din næste, som du ubevidst forventer bliver betalt på et senere tidspunkt.

Og det er netop den slags "ubetalte regninger", som kan føre til en depression, når du opdager, at de ikke bliver betalt. De færreste af os har kalkuleret kynisk med, at når jeg nu sætter min karriere i stå for at passe min syge mor, så vil jeg få en belønning senere.

Den slags er meget svært at gennemskue, men hvis man konsulterer sit hjerte grundigt, før man tager den slags beslutninger, før man gør det, vil man som regel også kunne mærke, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert for én. Og det er her, man skal være stærk, og stole på sit inderste.

Så når du skal forsøge at finde ud af, hvorfor du har fået din depression, skal du forsøge at undgå selvmedlidenheden, som altid ligger på lur, og i stedet forsøge at mærke dit hjerte, og via det - og den dybe ærlighed det kræver - finde det sted på din bane, hvor du har truffet beslutninger, som du, dybest set ikke havde lyst til at træffe.

Det kan være et væsentligt spor i din egen undersøgelse, og er her du finder en vigtig del af kernen i dig selv.