9. januar 2010

Tillykke til mor ...

Min mor fylder 63 år i dag. Jeg kan af gode grunde ikke være med til at fejre hende, men har sørget for at hun får en buket blomster på dagen. Et barnebarn bliver det vist ikke lige til i dag!

I går fik jeg en længere snak med morfar Helweg om dengang mor kom til verden. Det var en streng vinter i 1947. - 30 grader påstår han. Vandet gik, og morfar måtte ud i snedriverne og gå hen til sin bror, der ejede en telefon. Her fik han fat på jordemoderen, der ligeledes måtte gå gennem sneen for at komme min mormor "til undsætning". Alt gik heldigvis godt, for det havde ikke været så nemt at komme på hospitalet sådan en dag.

Næste morgen kaldte arbejdet for morfar og han måtte gå 8 kilometer gennem sneen. Han kom lidt op af formiddagen, men blev mødt af en uforstående chef, selvom han sagde "at de havde fået en lille derhjemme". Svaret lød: "Jo, men det gik jo ikke ud over dig!". Så han blev trukket i løn for de par timer, han havde misset! Og mormor, hun var alene med den lille, indtil det lykkedes hende mor at komme frem i vintervejret.

Så må man virkelig sige, at det er andre tider i dag. Her flexer Ole jo bare, når vi skal til jordemoder, og får 12 ugers barsel med fuld løn.

Den samfundsudviking vil jeg huske at værdsætte i tiden, der kommer ..... ! Der findes jo rigeligt med forkælede brok-forældre i vores tid.