22. januar 2010

Sådan en "heks"

Æv. Ikke alle jordmødre er lige empatiske.

Vi har været en tur på Riget for at få tjekket lillemandens tilstand og - troede jeg - få en god snak om, hvad der nu skal ske.

Men vi mødte desværre en jordemoder, der var meget lidt engageret og kort for hovedet. Hun startede med at sige: "Ja, du har så en tid til igangsættelse på onsdag kl 17.30". Uden overhovedet først at spørge, hvordan jeg havde det eller undersøge baby.

Jeg brød så ud i gråd og sagde, at så længe kunne jeg nok ikke vente - og prøvede famlende at henvise til de prøvelser, vi efterhånden har været igennem. Men hun sagde bare koldt: "Jo jo, men alle de test har jo vist, at der ikke var noget alligevel."

Muligvis - og ja, det er jeg da lykkelig for, men det er og har da stadigvæk været en psykisk belastning!!

Hun gav mig en kedelig remse om, at "man jo ikke kan kontrollere alt her i livet" og at "på Ærø bliver fødende først sat i gang i uge 44" (nå!).

Men blev tilbudt, at jeg må komme igen søndag formiddag til et nyt tjek og hvis jeg insisterer, så sætter de mig i gang der.

Vi fik kørt en hjertestrimmel og efter et kvarter konstaterede hun tørt: "Ja, den baby har det jo storartet", slukkede for maskinen og sendte os hjem uden flere ord.

Håber sandelig ikke hun har vagt, når jeg skal føde .......