10. januar 2010

Inspirerende læsning

Jeg er jo pt. i gang med at læse Per Pettersons "Månen over porten" - en række tekster, hvor den anerkendte norske forfatter deler ud af sine personlige læseoplevelser og samtidig filosoferer over sin egen tilblivelse og rolle som forfatter.

En meget genial bog! Og ikke mindst meget inspirerende. Alene efter de 67 første sider har jeg nu lyst til at læse:

Raymond Carver - den store amerikanske novelle-forfatter. Har "En alvorlig samtale - og andre noveller" stående i reolen, som nu er placeret i læsebunken.

Carver gav engang dette spørgsmål fra en journalist "Hvem har været dine læremestre?" det enkle svar "Omstændighederne". Ret sejt, synes jeg.

Karen Blixens "Den afrikanske farm" - Introduktion vel nærmest overflødig! Trods jeg altid siger, at jeg er dybt fascineret af denne Danmarks ypperste forfatterinde - og ville have opkaldt en datter efter hende -, så må jeg samtidig indrømme, at jeg mest har baseret denne fascination på et besøg på Rungstedlund, læsning af ganske få af hendes noveller og en række tv-udsendelser. Har naturligvis set filmen "Den afrikanske farm", men altså aldrig læst bogen. Den er nu bestilt via saxo.com.

Ernest Hemingway
Per Petterson anbefaler, at man starter på Hemingways omfattende forfatterskab ved at læse hans noveller. Jeg har ikke lige kunne finde dem i dansk version (udsolgt fra forlaget), men god litteratur læser man vel i grunden også på originalsproget, så "The Complete Short Stories of Ernest Hemingway" røg med i bestillingen fra Saxo.

Nu skal det blive spændende at læse videre i "Månen over porten" og se hvor mange flere bøger, der ryger i min læsebunke. Kan jo vise sig at blive en ganske "bekostelig" julegave, jeg der har fået mig :-)