14. november 2005

To skridt frem og et tilbage .....


Når man som jeg har valgt at ville komme ud på den anden side af en eksistentiel livskrise, kald det en depression om du vil, uden at tage medikamenter, så tror jeg, det er vigtigt at erkende og acceptere, at vejen frem ikke kun er fremskridt, men også tilbagefald og dårlige stunder.

Her tror jeg, det er vigtigt at være bevidst om, hvad der er på færde. Sige til sig selv, at OK, så er man lige tilbage lidt og så tage ekstra vare på sig selv i den situation. Hvis man først overgiver sig til de negative tanker og den altopslugende tristhed, så er der ikke langt til den næste negative tanke og en ny trist dag.

Måske man i højere grad skal prøve at betragte det som en fascinerende proces, hvor man kommer nogle lag dybere i sig selv. I dag erkendte jeg, at jeg i grunden "bare" er en række molekyler, der omkranser en til tider meget sårbar sjæl.

Den anden dag stod det meget klart for mig, at jeg skal dø en dag, at det skal vi alle, at jeg i grunden er helt og aldeles alene om det her livsprojekt, selvom jeg gerne vil dele det med jer andre. Men I kan ikke tage smerten fra mig, og I kan heller ikke føle mine følelser på jeres egen krop. I kan dele dem med mig i det omfang, I selv er parate, modtagelige, men ansvaret kan og skal I aldrig tage på jer.

Jeg er nået til mit 32. år og jeg ved ikke, hvornår jeg skal herfra, men jeg ved, at jeg vil gøre meget for at komme til at nyde livet i større grad, end jeg har gjort hidtil, og er samtidig lidt spændt på, hvad der mon venter derude i fremtiden. Hvad er mon præmien for den her indsats?Når det er sagt, så er det samtidig vigtigt at have sit fokus på nuet, for det er trods alt kun i nuet livet kan leves fuldt ud! Også selv om nuet rummer smerte og spændinger i ryggen!

Men så er det jo en salig lindring, at svogeren min netop har været forbi med yndlingswhiskyen (så du kan glad komme forbi, Birna .....), seks flasker rødvin og en kasse juleøl som tak for web-opdateringen. Min første løn som cand.it'er :-)

Og at der findes yoga-instruktører, som hende jeg går hos, der kan mildne ubehaget i min krop. Tjek hende ud på www.sanum.dk

Godnat med jer .....