13. december 2009

Tour de museum

En af de første dage i november, hvor jeg var ved at gå i spåner af kedsomhed, kom Ole med en ganske glimrende idé: Hvorfor besøger du ikke en række museer, nu hvor du har tid.

Og det lød jo som et både overkommeligt og appellerende projekt. Og med et pressekort i lommne er jeg endda sikret gratis entré. Jeg hentede derfor en folder over museer i København og omegn på biblioteket og satte 10 krydser; et museum pr. uge.

Indtil videre har jeg fået besøgt fire fra listen:

Kastrupgårdsamlingen



Midt i det ellers grå og kedelige Kastrup ligger denne smukke hovedbygning, som rummer museet Kastrupegårdsamlingen. Da jeg besøgte museet, var der en udstilling med maleren Jens Søndergaard, hvis stil jeg fandt ret tiltalende. Der var også en hyggelig café, som jeg dog har til gode at afprøve.

Heerup-museet
Et meget lille-bitte museum i Rødovre (tæt på Oles arbejdsplads, hvor jeg da også spiste frokost i forlængelse af besøget), som i anledning af klima-topmødet udstillede Heerups genbrugskunst.



Så jeg så ikke et eneste af hans ellers så berømte malerier, men jeg må jo bare komme igen i det nye år .... eller noget.

Københavns Bymuseum
Sammen med Sonia, som også har pressekort, fik jeg endelig besøgt Københavns Bymuseum (nu har jeg jo også kun boet i byen i ti år!) ...

Det er et ganske imponerende museum, større end jeg lige havde regnet med. Og deres særudstilling med cyklens historie var ret fantastisk, ligesom deres faste samling af børnelegetøj ....

Museet er nok især kendt for den miniature-by, man kan beundre ude foran museet:



Bakkehusmuseet
Som littearturelsker - og en der har skrevet Bachelorprojekt om H.C. Andersen og Jens Baggesen - er det i grunden underligt, at jeg ikke tidligere har besøgt Bakkehuset, når nu det ligger lige på den anden side af Søndermarken.

Men nu kan jeg også strege det på listen og det er jeg er tilfreds med, for det var en rigtig god oplevelse at gå rundt i de fine stuer og fornemme den kulturelle ånd, der har fundet sted her.

Jeg blev også inspireret til at melde mig ind i Heiberg-selskabet. Det forpligter jo også lidt med en lille Heiberg i maven :-)



Kamma Rahbeks stue