18. december 2012

Av min drøm








Jeg drømte mig en drøm i nat
Jeg drømte om en kvinde
med pagehår og store høretelefoner
Jeg ved ikke, hvad hun lyttede til.
men jeg husker, hvad hun sagde:
Nu er han min!

Jeg drømte mig en drøm i nat
om den samme kvinde
der nu sad i et snævert bur
på et gyngende skib.
Jeg låste hende inde
med den store tykke lås
fra en grøn og hvid Nihola.
Og tænkte: Nu er han min!

Jeg drømte mig en drøm i nat
om en labyrint jeg måtte forcere
for at nå ... til enden af regnbuen?
Op af en lang trappe
Nej, det var en stige
der faldt og faldt.
Og jeg måtte vade på bare ben
i kaskader af duelort.
Men nåede alligevel aldrig frem ...

Jeg drømte mig en drøm i nat
om en kvinde, der sagde:
Du har før arbejdet med tal,
jeg har et job til dig
Ja, sagde jeg, med rystende hoved
desperation sitrende i kroppen.
Og hun gav jobbet til en anden kvinde
uden høretelfoner.

Det var Helle - hende pigen
vi drillede i skolen,
vi sagde hun lugtede af fisk.
Og hendes far VAR fiskehandler
endda af den kørende slags.
Det var dengang der også
var mælkehandler til. Jeg mindes
lyden af klirrende flasker

Jeg drømte mig en drøm i nat
om et hus, jeg ikke ville bo i.
De gav mig et andet hus
som heller ikke føltes rart at eje.
Og så lettelsen - i drømmen:
Jeg bor hvor jeg bor
Og alt er godt!
Men hvem er de?

Jeg drømte mig en drøm i nat
om et fotoalbum fra en ferie
hvor min onkel og fætter
ligger i poolen. Men jeg
har aldrig holdt barndommens ferier
med dem - eller i en pool.

Jeg drømte mig en drøm i nat
om en farm af kaniner,
jeg aldrig fik fodret.
Der i barndommens land, igen.
Jeg drømmer den drøm
om og om igen.
Og min mor, drømmens heltinde,
som forsikrer at de ikke er
gået sultne i seng. Hun gør det
om og om igen.
Men det hører drømmenes hersker
åbenbart ikke ...

Jeg drømte mig en drøm i nat
Nej jeg drømte mange!
Og nu trænger jeg godt nok til kaffe ...

*********************************************************


Arketypiske symboler i drømme
I drømme optræder ofte symboler, som har samme betydning for mange af os, fordi de repræsenterer noget alment menneskeligt. Når du læser listen over nogle af de mest gængse symboler, skal du dog huske, at vi ofte opfatter ting forskelligt, så det er ikke sikkert, at du tillægger symbolerne samme betydning som i eksemplerne nedenfor. Spørg derfor dig selv – hvad betyder det pågældende symbol for netop mig?

Kvinde: Følelser, intuition, det moderlige og omsorgsfulde.

Mand: Handlekraft, mål, konkurrence og det faderlige.

Spædbarn: Sårbarhed. Du har svært ved at passe på dig selv og sætte grænser. Bøjer dig for andres behov.

Kæledyr: Glæde og evnen til at give kærlighed.

Hus: Kroppen. Hvis der er kaos i huset, kan det betyde kaos i følelseslivet.

Transportmidler: Du er klar til en rejse – sidder du i førersædet eller på passagersædet? Er du den, der styrer, eller følger du bare med?

Døden: Transformation og forvandling i positiv forstand.

Fjende: Sider af dig selv, som du ikke bryder dig om.

Nøgenhed: Du er klar til at vise dig for andre, præcis som du er.