26. oktober 2007

Ny læseerfaring

Har netop læst min første roman på engelsk (mener jeg .... men kan tage fejl). Har tidligere læst romaner på spansk (delvis pligt, delvis fornøjelse) i min fortid som stud.hum.español, men ellers altid valgt oversatte udgaver af engelsksprogede forfattere, fordi jeg også har været stud.hum.dansk og er ret "dansk" (uden på nogen måde at være tilhænger af Dansk Folkeparti!!)

Men egentlig vil jeg gerne være langt mere global, er stor tilhænger af EU fx og det ville også være godt at træne mit engelske (omend det er lidt passivt via læsning .....). Plus at det alt andet lige må være en større og mere autentisk oplevelse at læse litteratur på originalsprog (russisk bliver dog nok aldrig aktuelt!!)



Romanen? On Chesil Beach, af Ian McEwan. En overkommelig lille roman (168 sider), som jeg var ret pjattet med. Fine psykologiske portrætter, en god skildring af tidsånden (60'erne) og så temaet: den nødvendige kommunikation og skrøbeligheden i relationen mand/kvinde.